wehkamp-retail-group-csr

Corporate Social Responsibility

wehkamp-retail-group-csr

Verantwoord omgaan met de wereld om ons heen en nadenken over onze impact

We zijn ons ervan bewust dat er nog veel werk te doen is. We ontwikkelen onze CSR-strategie verder en betrekken daarbij teams uit onze hele organisatie.

We kijken naar ieder onderdeel van onze processen, van inkoop tot inpakken, van bezorging tot retouren en van energieverbruik tot afvalverwerking. Verder werken wij aan het verbeteren van onze communicatie over de samenstelling van producten op onze websites en de samenstelling van onze verpakkingen. 

CSR

Maatschappelijke betrokkenheid

Het Ronald McDonald Kinderfonds

Sinds 2002 is Wehkamp een van de hoofdsponsors van het Ronald McDonald Kinderfonds. Het Kinderfonds zorgt ervoor dat zieke kinderen en hun familie dicht bij elkaar kunnen zijn. Jaarlijks maken de Ronald McDonald Kinderhuizen ruim 65.000 overnachtingen van meer dan 6.000 gezinnen mogelijk.

Wij sponsoren door producten en meubels beschikbaar te stellen voor alle huizen. Ook verkoopt Wehkamp de kinderfondsknuffel, 100% van de opbrengst gaat naar het Kinderfonds. Daarnaast zetten medewerkers van Wehkamp zich in door bijvoorbeeld mee te doen aan de HomeRun of HomeRide.

Jantje Beton

We zijn eind 2023 een samenwerking aangegaan met Jantje Beton. Voor iedere bezorging bij een DHL Service Point doneren wij een vast bedrag aan Jantje Beton en dragen wij  bij aan veiligere speelplekken. Eind maart 2024 is al een cheque van 55.000 euro aan Jantje Beton overhandigd.

Code of Conduct

Wij vinden het belangrijk dat onze leveranciers met dezelfde zorgvuldigheid handelen als het gaat om inkoop, productie en verkoop. Vandaar dat wij een eigen CSR Code of Conduct hebben opgesteld. Deze gedragscode is onderdeel van onze samenwerking met leveranciers. WRG hanteert een zero tolerance beleid ten aanzien van omkoping, kinderarbeid, dwangarbeid, misbruik en werksituaties die directe risico’s voor de werknemers veroorzaken. Als er een incident plaatsvindt in een van de productiefaciliteiten van de merken die wij verkopen, werken we samen met het merk om het probleem te adresseren. Een dergelijke situatie kan een reden zijn om de samenwerking te beëindigen.

Voor de productie van onze eigen merken is Wehkamp aangesloten bij amfori BSCI (Business Social Compliance Initiative) of Sedex. Deze internationale organisaties doen regelmatig audits bij de fabrieken waar wij mee samenwerken. Zij evalueren onder andere de lokale arbeidsomstandigheden en de milieueffecten van de productieprocessen.

We kijken voortdurend naar initiatieven binnen de markt die onze impact positief beïnvloeden. De samenwerking die wij met Hulaaloop zijn aangegaan, een start-up in verhuur van tweedehands kinderkleding, helpt ons te versnellen in onze ambities om meer duurzaamheidsinitiatieven toe te voegen aan onze bedrijfsvoering. We stellen onze kennis en resources beschikbaar, maar leren ook te denken als een start-up. Dit geeft zowel WRG als Hulaaloop nieuwe inzichten die we kunnen gebruiken in onze gezamenlijke bedrijfsvoeringen.

Het distributiecentrum en de bezorgketen

Het distributiecentrum

Langs de A28 richting Groningen zie je het distributiecentrum van WRG staan. Hier worden pakketjes na bestelling binnen 30 minuten verzameld, ingepakt en klaargezet voor verzending. Snelheid en efficiëntie, dat is waar we voor gaan.

Op het distributiecentrum liggen 15.000 zonnepanelen, goed voor ongeveer 40% van ons jaarlijks energiegebruik. We zetten onze deels zelf-opgewekte energie alleen in op de plekken waar het nodig is. Zo reguleren we de binnentemperatuur en zetten we de verwarming lager op plekken waar minder warmte nodig is. We wekken niet alleen zo veel mogelijk onze eigen stroom op, we vangen ook regenwater op. Dit gebruiken we bijvoorbeeld om de wc’s door te spoelen.

 

Natuurrijke omgeving

Een groot distributiecentrum heeft impact op de omgeving. Daarom is er een ondergrondse fietsenstalling gebouwd en hebben we daarop een grote natuurtuin aangelegd. In deze natuurtuin vind je talloze soorten bloemen en planten, met ruimte voor insecten en vogels. Er staan bijenkasten en voor vleermuizen zijn er speciale vleermuiskasten.

Ons distributiecentrum heeft BREEAM-certificeringen gekregen voor de verschillende gebouwen. Bij deze certificering wordt gekeken naar een aantal duurzaamheidsvereisten. Denk hierbij aan duurzame bouwmaterialen, een ondergronds warmte- en koudeopslag, regenwateropvang, een ecologische tuin en zonnepanelen.

 

Retourkosten en betalen voor thuisbezorging 

Retourzendingen zijn een probleem voor alle e-commerce bedrijven, dit wordt  gestimuleerd door de gangbare praktijk van gratis retourneren. Om een positieve verandering bij de consument teweeg te brengen heeft Wehkamp in april 2023 retourkosten van € 0,50 voor elk geretourneerd artikel geïntroduceerd.  Wij zien dit als een symbolische bijdrage om klanten een meer weloverwogen keuze te laten maken. Deze maatregel heeft ertoe geleid dat het aantal retouren is gedaald met gemiddeld 14% ten opzichte van voor deze maatregel. Het retourbeleid is eind maart 2024 uitgebreid naar kleertjes.com en Union River.

In oktober 2023 is het bezorgbeleid van Wehkamp aangepast door bezorgkosten van € 0,50 in te voeren voor bezorging aan huis. Dit om klanten aan te moedigen meer bewust te worden van de gevolgen van hun keuzes en om de efficiëntie van Wehkamp’s leveringsproces verder te verbeteren. Het bezorgbeleid heeft geleid tot een positieve verandering, waardoor het aandeel klanten dat ervoor kiest om een bestelling af te halen bij een DHL ServicePoint verdrievoudigd is. Het tarief voor thuisbezorging is vanaf eind maart 2024 verhoogd naar € 1,00 en is vanaf eind maart 2024 ook van toepassing op bestellingen bij kleertjes.com en Union River.

Met DHL hebben wij verschillende maatregelen getroffen om de bezorgketen zo efficiënt mogelijk in te richten. In ons distributiecentrum maken wij een extra sortering van de pakketten zodat de totale bezorgketen korter is. Ook hebben we samen met DHL hogere rolcontainers ontwikkeld, waardoor de ruimte in de vrachtwagens beter wordt benut.

Bij de afhandeling van retouren is ons uitgangspunt om alle artikelen die retour gestuurd worden weer op te nemen in de collectie. 99,5% van de retouren kan opnieuw op voorraad worden gebracht. Als het nodig is herstellen wij artikelen, denk aan het vastmaken van een knoop. Artikelen worden niet weggegooid of vernietigd, tenzij deze kapot zijn gegaan of onherstelbaar beschadigd zijn. Af en toe verkopen wij restvoorraden aan partijen die deze van ons opkopen.

 

Verpakkingen

We verzamelen zo veel mogelijk producten in één pakket en de doos en zakken maken we op maat. Zo gebruiken we zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Het op maat snijden gaat in bijna alle gevallen goed. Heb je toch een klein artikel in een grote doos ontvangen? Laat het onze klantenservice weten. Dan checken we de specificaties zodat de juiste verpakking wordt gebruikt.

Waar we kunnen, gebruiken we verpakkingen die zo veel mogelijk van gerecycled materiaal zijn gemaakt en recyclebaar zijn. 96% van de zakken die wij gebruiken zijn gemaakt van minimaal 90% gerecycled plastic (polyethyleen). Sommige artikelen leveren we hangend in een zak; deze zakken bestaan uit 70% gerecycled plastic. Onze kartonnen dozen zijn volledig gemaakt van gerecycled karton en hebben het keurmerk FSC mix. Forest Stewardship Council® (FSC) is een internationale organisatie die zich inzet voor het behoud van bossen en verantwoord bosbeheer wereldwijd.

Nieuws

Bekijk meer