Jaarcijfers 2021 - 2022
Wehkamp boekt opnieuw winstgevende groei in 2021-2022
Wehkamp, de Nederlandse online retailer in Fashion, Home & Living rapporteert vandaag haar financiële prestaties en strategische vooruitgang voor het boekjaar 2021-2022, dat eindigde op 3 april 2022.
Hoogtepunten
- De consumentenomzet steeg op jaarbasis met 7,3%[1] tot € 783 miljoen op pro forma basis[2], toe te schrijven aan de overname van kleertjes.com; de integratie ligt op schema.
- Onderliggende autonome groei blijft sterk, met voor het derde opeenvolgende jaar aanzienlijke winstgevendheid.
- Genormaliseerde EBITDA (pro forma) kwam uit op € 49 miljoen, lager dan vorig jaar maar aanzienlijk hoger dan in het boekjaar vóór COVID (+157%).
- De afsplitsing van Tinka heeft Wehkamp getransformeerd tot een toonaangevende e-commerce speler, die zich uitsluitend richt op het realiseren van de online retail groeistrategie.
- Wehkamp profiteert nu al van de sterke turn-around en is goed gepositioneerd voor verdere duurzame autonome groei, met een succesvolle acquisitiestrategie.
Kerncijfers
In duizenden € | 2021-2022* | 2020-2021 | 2019-2020 |
Consumentenomzet** | 782.664 | 729.464 | 596.676 |
Genormaliseerde EBITDA | 48.760 | 59.344 | 18.980 |
* Inclusief de resultaten voor kleertjes.com voor het gehele boekjaar 2021-2022.
** Alle brutoverkopen en verkopen aan derden, inclusief BTW.
Wehkamp CEO Graham Harris: “We zijn verheugd dat wij opnieuw een jaar van sterke financiële prestaties voor Wehkamp kunnen presenteren. In 2021 hebben we Tinka afgesplitst en kleertjes.com overgenomen. We zijn goed op weg met de integratie van kleertjes.com, die op dit moment al leidt tot aanzienlijke verbeteringen in de klantervaring en efficiencyverbeteringen. In 2022 lanceren we een speciale webshop gericht op mannen, en zijn we klaar voor verdere overnames om onze sterke logistieke expertise, portfolio en productaanbod aan een nog bredere klantengroep aan te bieden. Wij zien de toekomst van Wehkamp met vertrouwen tegemoet en zijn goed gepositioneerd om onze winstgevende groeistrategie als pure play online retailer voort te zetten.”
Duidelijke vooruitgang in de afgelopen jaren
De consumentenomzet in het boekjaar 2021-2022 kwam uit op € 783 miljoen, een groei van 7,3%, toe te schrijven aan de acquisitie van kleertjes.com. In vergelijking met het recordjaar 2020-2021, waarin de consumentenomzet aanzienlijk groeide door COVID-effecten, bleef de consumentenomzet op like-for-like-basis[3] ongeveer gelijk aan vorig jaar. Wehkamp was daarmee in staat de sterke performance van het COVID-boekjaar 2020-2021 te handhaven doordat klanten steeds bleven terugkomen. Wehkamp bedient nu meer dan de helft van de Nederlandse gezinnen. De pandemie heeft de bereikbare markt voor online retail vergroot, waarbij sommige klanten voor het eerst de voordelen van online winkelen hebben ervaren. Een groter deel van het groeiende bezoek van de website wordt omgezet in verkopen, dankzij de voortdurende aanscherping van het aanbod en de verdere verbetering van de persoonlijke klantreis. In vergelijking met het boekjaar 2019-2020, waarin COVID nog geen impact had op de verkopen, steeg de consumentenomzet met 31,2%.
De brutowinstmarge steeg naar 33,3%, in vergelijking met 32,6% in het voorgaande boekjaar, wat toe te schrijven is aan een verdere aanscherping van Wehkamp’s kernactiviteiten op het gebied van retail, inclusief verbeteringen in de leveranciersvoorwaarden en de verkoopmix naar meer mode gerelateerde producten. De genormaliseerde EBITDA bedroeg € 48,8 miljoen, in vergelijking met € 59,3 miljoen in het voorgaande jaar. De daling ten opzichte van vorig jaar werd veroorzaakt door de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt en daardoor hogere kosten in het magazijnnetwerk, de afsplitsing van de consumentenfinancieringsactiviteiten van Tinka en de extra handelsweek in het vorige jaar. Vergeleken met het boekjaar 2019-2020, nam de genormaliseerde EBITDA toe met 157%.
Tinka is nu een afzonderlijke, op zichzelf staande onderneming die alle betalingsdiensten aan Wehkamp blijft faciliteren. De resultaten voor Tinka zijn daarom niet opgenomen in de resultaten van Wehkamp.
Sterke uitbouw strategische positie
Na de overname van kleertjes.com in september 2021, de eerste overname in jaren, hebben zowel Wehkamp als kleertjes.com hun eigen online klantomgeving behouden, terwijl de back-end functies en technologie worden geïntegreerd. De integratie ligt op schema, waarbij de betrouwbaarheid van de bezorgingen al aanzienlijk is verbeterd. Het gecombineerde bedrijf is een toonaangevende online kinderkleding retailer in Nederland. De overname van kleertjes.com zal in de komende jaren verdere groeimogelijkheden bieden. Met deze bewezen succesvolle acquisitie zal Wehkamp meer overnamemogelijkheden bekijken om de klantervaring te verbeteren, verdere schaalgrootte aan het technologieplatform toe te voegen en daarmee verdere verbeteringen aan te brengen in de efficiëntie en winstgevendheid.
Wehkamp bouwt verder aan haar sterke positie als grootste online warenhuis voor gezinnen in Nederland. Wehkamp heeft een succesvolle gedifferentieerde groeistrategie die voortbouwt op haar sterke merknaam om de online bestedingen van haar uitzonderlijk trouwe klantenbestand te vergroten. De focus op cross-categorie verkopen werpt zijn vruchten af, aangezien de focuscategorieën Home & Living, Kidswear en Beauty de afgelopen twee jaar een autonome omzetgroei lieten zien van respectievelijk 25%, 28% en 49%.
Investeren in duurzame winstgevende groei
Wehkamp heeft in het boekjaar 2021-2022 grote stappen gezet om de klantervaring te verbeteren. Het bedrijf is gestart met same day delivery voor 95% van het productaanbod, waardoor klanten hun aankopen nog dezelfde dag ’s avonds in huis hebben. Bovendien is het productaanbod verder verbeterd. Het eigen merk in het segment Home & Living blijft aan kracht winnen met de introductie van een nieuw assortiment in badkamer- en beddengoedproducten. De kwaliteit en robuustheid van de toeleveringsketen van het eigen merk leidden tot minder problemen met de beschikbare voorraden, wat een positief effect heeft op de omzetgroei. Daarnaast werd de klantenervaring versterkt met technologische verbeteringen om de winkelervaring verder te personaliseren.
De markten worden momenteel beïnvloed door toegenomen volatiliteit als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de stijgende inflatie. Hierdoor is het consumentenvertrouwen afgenomen en worden uitgaven voor grote aankopen zoals meubelen en elektronica uitgesteld. Het modesegment bleef sterk presteren tijdens de eerste maanden van dit boekjaar. Verwacht wordt dat dit effect voor de rest van het jaar zal aanhouden. Met een lage nettoschuld heeft de onderneming een solide balans en is zij in een sterke positie om deze uitdagingen te doorstaan. Wehkamp staat dichtbij haar klanten en heeft de flexibiliteit om in te spelen op veranderend klantgedrag door het assortiment en de marketingfocus aan te passen met gerichte aanbiedingen. In het komende jaar wordt sunday delivery geïntroduceerd, waardoor de klantervaring nog verder zal verbeteren. Daarnaast wordt naar verwachting een nieuwe webshop gericht op mannen gelanceerd onder de paraplu van Wehkamp Retail Group.
In de afgelopen jaren heeft Wehkamp haar bereikbare markt vergroot en een sterke positie opgebouwd. De uitzonderlijke winsten als gevolg van de COVID-impact zijn geconsolideerd en hebben geleid tot een veel grotere en meer loyale klantenbasis. Wehkamp is goed gepositioneerd om de vruchten te plukken wanneer de vraag weer aantrekt en is nu een structureel sterker bedrijf dat gericht is op duurzame autonome en acquisitieve groei.
[1] Het boekjaar 2021-2022 loopt van 5 april 2021 tot en met 3 april 2022 en telt 52 handelsweken (tegenover 53 weken voor het vorige boekjaar).
[2] Alle cijfers voor het boekjaar 2021-2022 worden op pro forma basis gerapporteerd, inclusief de cijfers voor kleertjes.com alsof deze vanaf het begin van het boekjaar zou zijn overgenomen, omwille van de vergelijkbaarheid. De resultaten inclusief kleertjes.com vanaf het moment van consolidatie (september 2021) zijn terug te vinden in het jaarverslag van Wehkamp.
[3] Weergave van kleertjes.com resultaten pro forma in beide jaren en correctie voor de extra handelsweek in 2020-2021.