Nieuw retourbeleid Wehkamp succesvol
Nieuw retourbeleid Wehkamp succesvol
Online warenhuis blijft kijken naar nieuwe initiatieven
Wehkamp introduceerde in april dit jaar een nieuw retourbeleid en deelt nu vol trots de eerste resultaten hiervan. Sinds april betalen klanten van Wehkamp een symbolisch retourtarief van 50 cent per artikel. De doelstelling was om de enorme hoeveelheid retouren te verminderen, het retourbeleid heeft geresulteerd in een afname van 10% van het aantal geretourneerde producten. Als toonaangevend online warenhuis blijft Wehkamp voorlopen met nieuwe bezorgopties en zoekt het voortdurend naar manieren om de consument optimaal van dienst te zijn.
In de afgelopen jaren heeft Wehkamp verschillende maatregelen genomen om het aantal geretourneerde artikelen te verminderen. Wehkamp streeft ernaar om samen met haar klanten bewustwording te creëren over de impact van de bezorgketen. Door verbeterde voorspellingen van de juiste maten en optimalisatie van de productfotografie, probeerde Wehkamp al langer onnodige retouren te voorkomen. Desondanks bestelden veel klanten nog steeds – uit gewoonte – artikelen in verschillende maten, wat veel retourzendingen tot gevolg heeft.
In april dit jaar heeft Wehkamp een belangrijke stap gezet in deze bewustwordingscampagne door een symbolisch retourtarief in te voeren. Deze nieuwe maatregel, in combinatie met eerdere verbeteringen, heeft geleid tot een daling van ruim 10% procent in het aantal geretourneerde artikelen. Wehkamp is verheugd over dit resultaat omdat het aantoont dat meer klanten in één keer tevreden zijn met hun aankoop.
Graham Harris, CEO van Wehkamp: “Wehkamp besloot als eerste e-retailer dat er wat moest gebeuren aan het overmatige bestellen en retourneren. We zijn heel blij dat onze klanten het met ons eens zijn en deze aanpassing goed hebben opgepakt. We streven continu naar het verbeteren van onze service op een manier die voldoet aan de behoeften van onze klant. Dankzij het nieuwe retourbeleid en andere maatregelen kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn. Ook zakelijk gezien is dit nieuwe beleid een succes, omdat we minder artikelen opnieuw in onze voorraad hoeven op te nemen. Dit bespaart veel tijd en transportbewegingen.”
In het najaar van 2023 zet Wehkamp haar inspanningen om meer bewustzijn te creëren voort door klanten bewuste keuzes te laten maken voor de bezorging. Door pakketten bij een DHL Servicepoint te laten afleveren worden veel -onnodige- ritjes bespaard. Na de eerste bezorgpoging gaan de pakketten vaak naar een van de vele DHL Servicepoints in de buurt, waar ze de volgende dag kunnen worden opgehaald.
Na een grondige analyse in samenwerking met DHL heeft Wehkamp besloten om vanaf 17 oktober de optie voor aflevering bij een pick-up point als standaardkeuze aan te bieden tijdens het bestelproces. Door het grote aantal DHL Servicepoints gelooft Wehkamp dat dit de service optimaliseert omdat consumenten niet thuis hoeven te blijven om hun pakket aan te nemen. De DHL-bezorger komt dagelijks langs de pakketpunten.
Natuurlijk kunnen klanten nog steeds kiezen om een pakket thuis te laten bezorgen. Vanaf 17 oktober wordt hiervoor een symbolisch bedrag van 50 cent in rekening gebracht per bestelling. Deze wijziging heeft als doel dat klanten een meer weloverwogen keuze maken voor thuisbezorging.