Wehkamp Retail Group boekt sterke vooruitgang met multi-facia strategie

Wehkamp Retail Group boekt sterke vooruitgang met multi-facia strategie

Wehkamp Retail Group boekt sterke vooruitgang met multi-facia strategie

Wehkamp Retail Group (“WRG”), de Nederlandse e-commerce specialist die de iconische mode – en woonwinkel Wehkamp, de kinderkleding specialist kleertjes.com en Union River, de nieuwe online shop voor mannen exploiteert, heeft in een uitdagende markt voor het vierde jaar op rij een positief resultaat geboekt. Met de publicatie van het jaarverslag over het recente boekjaar ‘22/’23 (1 april 2022 –  31 maart 2023) kijkt WRG vooruit met de focus op de verdere investering en uitvoering van zijn multi-facia groeistrategie.

 

Highlights uit het jaarverslag 2022-2023

  • Strategische vooruitgang door de realisatie van het multi-label technologie platform en operationele capaciteit voor groei;
  • De lancering van het nieuwe online warenhuis voor mannen, Union River;
  • Uitbreiding van het kinderkleding assortiment met het verwerven van de exclusieve rechten van het CoolCat merk; 
  • Capaciteit distributiecentrum Zwolle met bijna 30% uitgebreid tot ruim 140.000 m2, door het in gebruik nemen van de nieuwe derde hal;
  • Succesvol gestart met de verdere automatisering van het proces van verwerking van orders en retouren, ter verbetering van de klantervaring, verduurzaming en verlaging van kosten. 


“Onze strategie om vanuit meerdere facia’s te opereren wordt in hoog tempo uitgevoerd met een aanzienlijke vooruitgang in het afgelopen boekjaar. De strategie focust zich op één technologie-, logistiek- en distributieplatform van topniveau, met Wehkamp in het hart van de groep”,  aldus Graham Harris, CEO. De strategie stelt WRG in staat om zich beter te richten op verschillende klantgroepen, productgroepen en om het aantal mogelijkheden voor cross-selling te vergroten. Naast de voordelen van een efficiëntere bedrijfsvoering door het werken met één geautomatiseerd technologie-, logistiek- en distributieplatform, zijn er aanzienlijke kostenbesparingen die een positief effect hebben op de omzet.

 

Veerkrachtige financiële prestaties in een uitdagend jaar waarin het conflict in Oekraïne de aanzet gaf tot de wijdverspreide economische neergang in heel Europa.

  • Omzetdaling beperkt tot 9% ten opzichte van vorig jaar, exclusief de stopzetting van de elektronica categorie na de beëindiging van de samenwerking met BCC;
  • Omzet vergeleken met pre-CoVid periode gestegen met 11%;
  • Genormaliseerde EBITDA van €20m vergeleken met €46m vorig jaar;
  • Vierde opeenvolgend jaar met positieve EBITDA ondanks de uitdagende markt, hoge kosten door inflatiedruk en de doorlopende investering in de multi-facia groeistrategie.

 

Financiële resultaten

“Onze omzet en winst blijven beide boven het niveau van vóór CoVid 2019-2020, ondanks de aanzienlijke druk op consumentenbestedingen en operationele kosten – zoals loonkosten – als gevolg van de economische effecten van het conflict in Oekraïne. De omzetdaling bleef beperkt tot 9% ten opzichte van het vorige boekjaar, maar blijft 11% hoger dan het niveau van vóór CoVid 2019.

 

De genormaliseerde EBITDA van €20m onderstreept de kracht van onze propositie, schaal en efficiëntie, evenals de toewijding van onze teams bij het genereren van een vierde opeenvolgend jaar met positieve resultaten. Dit is zo’n turbulente tijd in de geschiedenis, gekenmerkt door een pandemie, conflict in Oekraïne en de impact daarvan op inflatie, consumentenvertrouwen en druk op wereldwijde supply chains. Toch hebben we veerkrachtige resultaten kunnen leveren en blijven we investeren in onze multi-facia groeistrategie.

 

We hebben nu het technologische platform en de operationele capaciteit om ons multi-facia bedrijf verder uit te bouwen. Daarnaast blijven we ons assortiment uitbreiden en onze eigen merken ontwikkelen. De categorie herenmode boekte dit jaar mooie vooruitgang met de lancering van een nieuwe shop – Union River, onze Private Label activiteiten zijn verder uitgebreid door de verwerving van de exclusieve rechten van het merk CoolCat, onze categorie beauty heeft sterkere relaties opgebouwd met toonaangevende luxe merken en onze kinderkleding business bij kleertjes.com maakt nu gebruik van het logistieke en technologische platform van de groep. WRG maakt gebruik van haar expertise in een breder portfolio van merken en bedrijven en heeft de solide financiële basis om deze groei voort te zetten.” aldus Graham Harris, Group CEO van WRG.

 

Einde persbericht

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

Bericht voor de redactie

 

Wat is de multi-facia strategie?

Wehkamp Retail Group heeft in de afgelopen 70 jaar alle kennis opgedaan om een technologie-, logistiek- en distributieplatform van topniveau te ontwikkelen. De multi-facia strategie bouwt daarop voort. WRG heeft bewust ervoor gekozen om geen platform te zijn waarop andere leveranciers hun producten kunnen verkopen, maar zich te onderscheiden  door het aanbieden van zorgvuldig samengestelde assortimenten via de online shops: Wehkamp, kleertjes.com en Union River. De multi-facia strategie is gericht op groei met meerdere online shops die kunnen bouwen op de betrouwbare en schaalbare onderliggende technologie, logistiek en het distributiecentrum van WRG.

 

Over WRG

​​Wehkamp is sinds 2010 een pure e-commerce speler en het bedrijf is lang verbonden met de Nederlandse samenleving. De lange historie van Wehkamp voert ruim 70 jaar terug tot 1952 toen het begon als een postorderbedrijf. Vandaag de dag koopt bijna 40% van de Nederlandse gezinnen bij Wehkamp. In 2021 kocht het bedrijf kleertjes.com waarmee de Wehkamp Retail Group (“WRG”) geboren werd. In 2022 lanceerde de groep de online shop voor mannen, Union River. 

 

WRG biedt aan een actief en loyaal klantenbestand meer dan 2.200 bekende wereldwijde en lokale merken, naast een groeiend private label assortiment. WRG heeft in de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in infrastructuur, data en technologie, waaronder in een gecentraliseerd distributiecentrum in Zwolle. De faciliteit beschikt over geautomatiseerde orderverzamel lijnen, geautomatiseerde verpakkingslijnen, een ultramodern centrum voor creatieve fotografie, waardoor WRG een premium winkelervaring kan bieden inclusief same day delivery voor het grootste gedeelte van het assortiment van de diverse websites & apps.

ACTUEEL NIEUWS

Bekijk meer