Kerstaankopen via mobiel met meer dan 200% gestegen
Kerstaankopen via mobiel met meer dan 200% gestegen
ZWOLLE, 21 december 2015 – In aanloop naar de feestdagen ziet wehkamp het aandeel aankopen via mobiel met meer dan 200% stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In 2014 was de stijging van mobiel in aanloop naar de feestdagen ‘slechts’ 70%. De ouderwetse kerstbal en –hangers voor in de kerstboom zijn dit jaar de absolute toppers binnen het woonassortiment. Binnen het fashion-assortiment zijn de ‘over the top’ kersttruien en feestjurkjes (+25%) een absolute hit.
Vermijden kerststress
De spectaculaire stijging van mobiele aankopen past binnen de trend dat steeds meer mensen voor hun kerstinkopen drukke winkelstraten vermijden en kiezen voor het gemak van online winkelen. Niet alleen cadeaus en feestmode worden steeds vaker online aangeschaft, ook de verkoopcijfers van bijvoorbeeld kerstbomen en kerstverlichting laten een flinke omzetstijging zien (+40%). wehkamp verwacht de laatste dagen voor kerst nog duizenden bestellingen te versturen met een piek op 23 december; dan heeft de consument zijn aankoop nog net voor kerstavond in huis.
Glitter & glamour
De consument kiest er steeds meer voor om ook alles in en om het huis online te kopen. Roy Jansen, Unitmanager living bij wehkamp: “Het glitter & glamour-gehalte tijdens deze kerst is hoog, zowel op het gebied van fashion als kerstdecoraties. De omzet in kerstverlichting is dit jaar met 70% gestegen en ook de omzet van kerstdecoratie zien we met 15% stijgen. De echte toppers zijn dit jaar de ouderwetse kerstbal en –hangers voor in de kerstboom. Het kiezen van nieuwe kerstballen in nieuwe trendy kleuren, aangevuld met een paar eyecathers, is voor veel consumenten dé manier om een trendy boom neer te zetten.”
Kersttrui mateloos populair
De ‘over the top’ kersttrui wordt dit jaar massaal omarmd. “De truien met lachende rendieren, dikke Kerstmannen of uitgesproken lelijke patronen vliegen het distributiecentrum uit. De verschillende modellen die wij op voorraad hadden, zijn op enkele maatjes na, allemaal uitverkocht. Niet alleen worden de truien gedragen bij feestjes of kerstborrels, ook durven steeds meer mensen met hun trui aan het kerstdiner te verschijnen.” vertelt Jose Metz, Unitmanager Fashion bij wehkamp.
Over wehkamp
wehkamp, een van de onderliggende merken van RFS Holland Holding B.V., is met 1,7 miljoen vaste klanten, ruim 145 miljoen bezoekers per jaar en meer dan 7 miljoen zendingen per jaar de grootste lifestyle webwinkel van Nederland. Het assortiment bestaat uit zo’n 180.000 artikelen verdeeld over Mode, – Huis, Tuin & Do It Yourself, – Elektronica, Entertainment & Huishoudapparatuur, – Sport & Vrije Tijd en Beauty & Wellness.