Wehkamp kondigt record consumentenomzet en winstgroei aan in FY20/21 en de overname van kleertjes.com

Wehkamp kondigt record consumentenomzet en winstgroei aan in FY20/21 en de overname van kleertjes.com

Wehkamp kondigt record consumentenomzet en winstgroei aan in FY20/21 en de overname van kleertjes.com

>> The link to the English version of the press release and annual report can be found below <<

 

Wehkamp kondigt record consumentenomzet en winstgroei aan in FY20/21
en de overname van kleertjes.com

  • Consumentenomzet op jaarbasis aanzienlijk gestegen met 22% tot € 729,5 miljoen
  • EBITDA stijgt met 247% op jaarbasis tot €57,0 miljoen, het tweede opeenvolgende jaar van sterke groei
  • Wehkamp en kleertjes.com bundelen krachten om groeikansen te benutten
  • Aanhoudende sterke resultaten, met dubbelcijferige omzetgroei in april tot en met juni

Wehkamp, een toonaangevend Nederlands e-commercebedrijf, rapporteert vandaag sterke financiële resultaten over het boekjaar 20/21 dat eindigde op 4 april 2021 en geeft een update over haar toekomstige strategische plannen, inclusief de overname van kleertjes.com.

Sterke financiële resultaten: consumentenomzet stijgt met 22%
De consumentenomzet kwam uit op een recordhoogte van €729,5 miljoen, dat is een stijging van 22% in vergelijking met een jaar eerder. Deze groei werd gedreven door de succesvolle implementatie van Wehkamp’s gedifferentieerde strategie, die erop is gericht om Nederlandse gezinnen te bedienen met een goed samengesteld assortiment van inspirerende en relevante producten van toonaangevende wereldwijde, lokale en eigen merken in de categorieën mode en de nieuwe focuscategorieën wonen, beauty en kindermode. Deze laatste categorie vormt de kern van Wehkamp’s familiepropositie. Ook werd de groei gedreven door de versnelde verschuiving naar online winkelen. Daarnaast blijft Wehkamp met haar unieke aanbod van exclusieve partners zoals HEMA en influencer Miljuschka nieuwe en bestaande klanten aantrekken naar zowel de app als website.

De substantiële investeringen in technologie, automatisering en infrastructuur in de afgelopen jaren, in combinatie met de sterke relaties met merken en leveranciers, zorgden ervoor dat Wehkamp zich snel kon aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden en dat Wehkamp aan een ongekende vraag, die voortvloeide uit de pandemie, kon voldoen. De ontwikkeling van en investeringen in de nieuwe focuscategorieën kwamen op het juiste moment waardoor Wehkamp haar klanten optimaal kon bedienen met producten en een assortiment waar zij behoefte aan hadden. De categorie wonen (inclusief tuin) kende in het boekjaar een omzetgroei van 40% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet in beauty-producten nam toe met 51% en kindermode met 46%.

De sterke verbeteringen van de brutomarge in de afgelopen vijf jaar hebben zich voortgezet en hebben, samen met een sterke groei van de omzet, geleid tot het tweede achtereenvolgende jaar van winstgevende groei. De genormaliseerde EBITDA steeg met 247% ten opzichte van een jaar eerder tot €57,0 miljoen. De liquiditeitspositie verbeterde met €51,0 miljoen in lijn met de winstontwikkeling en resulteerde in een netto cash positie van €45,9 miljoen (boekjaar 19/20: netto schuld €5,1 miljoen).

Wehkamp en financiële dienstverlener Tinka zelfstandig verder
Sinds 28 juni 2021 is de online winkel van Wehkamp gescheiden van Tinka, de aanbieder van uitgestelde betalingen en krediet. Het besluit is ingegeven door de aanzienlijke vooruitgang die beide bedrijven hebben geboekt in hun transformatie en beide bedrijven hebben een groter groeipotentieel wanneer zij onafhankelijk opereren. Met deze stap kan Wehkamp zich volledig richten op haar online retailstrategie.

Wehkamp en kleertjes.com bundelen krachten om de toonaangevende Nederlandse online retailer voor kindermode te worden
RFS Holland Holding B.V., de moedermaatschappij van Wehkamp heeft een voorlopige overeenkomst bereikt met de aandeelhouders van B.V. voor de overname van alle aandelen van kleertjes.com.

kleertjes.com is een leidende online kinderkleding retailer. In de afgelopen 18 jaar is kleertjes.com uitgegroeid tot een van de grootste kinderkleding retailers in Nederland, waar ongeveer 400 mensen werken. kleertjes.com heeft een grote groep trouwe klanten en is de afgelopen 5 jaar flink gegroeid. Na de overname is Wehkamp van plan haar expertise in e-commercetechnologie, fulfilment en assortimentssamenstelling in te zetten om de activiteiten van kleertjes.com verder te versterken. Wehkamp staat bekend om haar inspirerende winkelervaring op haar website en app en de beste bezorgingspropositie. Door de operationele kant van de bedrijven bij elkaar te brengen, zal kleertjes.com in staat zijn om snel en efficiënt te blijven groeien door gebruik te maken van de kracht en schaal van Wehkamp.

kleertjes.com behoudt zijn unieke merkidentiteit, die zeer bekend is, en klanten zullen geleidelijk snellere leveringen, latere besteltijden, aanvullende assortimenten en een verbeterde website-ervaring zien. De overname zal ook de positie van beide bedrijven in de belangrijke kinderkledingmarkt, die centraal staat in Wehkamp’s focus op het gezin, verder versterken. 

Er worden geen gevolgen verwacht voor de werkgelegenheid als gevolg van de overname en beide bedrijfslocaties van kleertjes.com in Hilversum en ‘s-Heerenberg blijven operationeel. Er worden geen financiële details bekendgemaakt. De overname is onderworpen aan de gebruikelijke raadpleging van de ondernemingsraad, mededingingsrechtelijke goedkeuring en andere gebruikelijke goedkeuringen en zal naar verwachting tegen het einde van het derde kwartaal van 2021 zijn voltooid.

Toekomstige winstgevende groei
Nu Wehkamp’s bedrijfsprestaties in termen van zowel strategische vooruitgang als financiële resultaten in 20/21 ongeveer 12 maanden voor liggen op schema, richt het managementteam zich op de volgende fase van winstgevende groei. De belangrijkste fundamenten zijn daarvoor reeds gelegd in termen van retailcompetenties, een gedifferentieerde strategie die is gericht op de categorieën mode, wonen, beauty en kinderkleding en een eigen en schaalbaar technologie-, data science- en logistiek platform, wat wordt ondersteund door een winstgevend bedrijfsmodel.

Als een van de leidende en bekendste e-commercebedrijven in Nederland is Wehkamp goed gepositioneerd om te profiteren van de aanhoudende structurele verschuiving naar online winkelen, wat in alle productcategorieën van het bedrijf aanzienlijke kansen biedt. Aanvullende geplande assortimentsverbeteringen, groei in eigen merken, nieuwe exclusieve partnerschappen, waaronder een collectie met de Nederlandse ontwerper Mart Visser, en continue verbeteringen in de klantervaring bieden de mogelijkheid om het aantal actieve klanten en hun aankoopfrequentie verder te laten groeien. Het bedrijf zal ook breder kijken naar andere potentiële mogelijkheden voor groei bovenop de marktgroei.

Graham Harris, CEO van Wehkamp:
“We hebben Wehkamp in de afgelopen drie jaar getransformeerd door ons groeiende klantenbestand van 2,5 miljoen actieve Nederlandse klanten te bedienen met een relevanter productaanbod in een groeiend aantal categorieën. Wij hebben aanzienlijk geïnvesteerd in technologie, data science en infrastructuur om ons aanbod te onderbouwen met een steeds betere klantenservice, met onder meer een van de laatste besteltijden in de sector voor volgende dag levering met een groot assortiment dat volledig op voorraad is. We zullen blijven investeren in verdere productverbeteringen, waaronder onze merken en exclusieve partnerschappen, evenals in voortdurende verbeteringen van de klantervaring, en verwachten later dit jaar een dezelfde dag bezorgservice te lanceren. Deze investeringen liggen aan de basis van onze winstgevende groeistrategie van Wehkamp.

Wij zijn zeer verheugd om de overname van kleertjes.com aan te kondigen waarmee wij onze sterke e-commercepositie verder kunnen uitbouwen en volledig kunnen voldoen aan onze ambitie om ieder Nederlands gezin te bedienen met ons unieke, meest inspirerende en best samengestelde assortiment in mode en wonen. Onze ruime ervaring op het gebied van assortimentssamenstelling, fulfilment,      toepassing van klantdata, e-commerce innovatie en logistiek en onze diepgaande relaties met onze leveranciers en unieke samenwerkingsverbanden kunnen wij volledig benutten bij Kleertjes.com.

Ondanks de versoepeling van de beperkingen en de geleidelijke terugkeer naar meer genormaliseerde verkoopomstandigheden, hebben we sterk gepresteerd in het huidige boekjaar 21/22 met opnieuw een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal. Met een sterke balans en netto kaspositie, een winstgevend bedrijfsmodel en een schaalbaar platform, hebben we talrijke mogelijkheden voor verdere groei en zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Voetnoten
* Opbrengst geleverde goederen die aan de afnemer in rekening zijn gebracht (inclusief door Wehkamp B.V. in rekening gebrachte verzendkosten), inclusief BTW en inclusief omzet van gelieerde partijen. Alle verdere verwijzingen naar verkopen aan afnemers zijn verkopen, na aftrek van retouren, inclusief die van gelieerde partijen en inclusief BTW.
**EBITDA is genormaliseerd voor 52-weken, eenmalige kosten/voordelen en herstructureringskosten. Genormaliseerde EBITDA van 20/21 en 19/20 worden gerapporteerd onder IFRS 16. De IFRS 16-richtlijn heeft een positieve impact van € 5,6 miljoen voor 20/21 en € 5,2 miljoen voor 19/20. 18/19 wordt voorgesteld op een like-for-like basis en omvat een pro forma IFRS 16 leasekostenaanpassing van € 4,4 miljoen.

Over Wehkamp
Als pure e-commerce speler sinds 2010 is Wehkamp sterk verbonden met de Nederlandse samenleving en dit komt mede door haar lange historie die 70 jaar terugvoert tot 1952 toen Wehkamp begon als een postorderbedrijf. Vandaag de dag koopt ruim 30% van de Nederlandse gezinnen bij Wehkamp. Het bedrijf onderscheidt zich van andere e-commercespelers door een continue focus op het bieden van de ‘meest inspirerende, gecureerde en relevante online shop voor mode en wonen’.

Wehkamp biedt meer dan 2.500 wereldwijde en lokaal bekende merken, naast het groeiende private-labelassortiment, aan een actief klantenbestand van 2,5 miljoen klanten. De Wehkamp-app wordt voor het bedrijf en de klanten steeds belangrijker en in maart 2021 werd ruim 30% van de omzet geboekt via de app.

Wehkamp heeft in de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in infrastructuur, data en technologie, waaronder een gecentraliseerd distributiecentrum van €80 miljoen in Zwolle. De faciliteit beschikt over geautomatiseerde orderverzamellijnen, geautomatiseerde verpakkingslijnen en een ultramoderne creatieve fotostudio, waardoor Wehkamp een premium winkelervaring kan bieden inclusief de mogelijkheid om de bestelling de volgende dag bezorgd te krijgen als er voor 23:59 uur wordt besteld.

Wehkamp heeft haar in-house capaciteit op het gebied van technologie en data-inzichten vergroot, met een techteam dat op 4 april 2021 bestond uit 118 voltijdmedewerkers, op een totaal van 734 voltijdbanen.

Wehkamp is gecommitteerd om haar CO2 voetafdruk te verkleinen en won, tijdens de Shopping Awards 2020, de Duurzaamheid Award, voor het bedrijf met de grootste duurzaamheidsverbetering in 2020. Dit was een erkenning voor het verduurzamen van de verpakkingen, waarmee de CO2-uitstoot met 64% werd verminderd.

ACTUEEL NIEUWS

Bekijk meer