Retailomzet Wehkamp stijgt 19% door strategie en verschuiving naar online
Retailomzet Wehkamp stijgt 19% door strategie en verschuiving naar online
Retailomzet Wehkamp stijgt 19% door strategie en verschuiving naar online
Wehkamp publiceert voorlopige jaarresultaten 20/21
Wehkamp heeft wederom een sterk jaar achter de rug. De omzet kwam in boekjaar 20/21 uit op €766 miljoen en de retailomzet steeg met 19% in vergelijking met een jaar eerder. De sterke groei werd gedreven door Wehkamp’s sterke inzet op het bieden van meer inspiratie, een breed, maar optimaal samengesteld assortiment, excellente productpresentatie en snelle bezorging. Wehkamp verkocht niet alleen meer dames- en kindermode, maar het bedrijf wist ook flink te groeien in de nieuwe focuscategorieën wonen, beauty en met de eigen merken. Daarnaast breidde Wehkamp haar strategische partnerschappen uit met de succesvolle samenwerking met Miljuschka in damesmode. Dit jaar wist Wehkamp een toenemend aantal nieuwe klanten aan te trekken en tegelijkertijd bestaande klanten vaker te bedienen.
Graham Harris, CEO van Wehkamp: “We zijn erg verheugd met de goede resultaten van het afgelopen jaar. We zien dat onze strategie en investeringen in het creëren van de ultieme ‘Wehkamp-winkelervaring’ leiden tot veel betere resultaten. Dankzij onze lange historie kennen we onze klanten heel goed en die kennis zetten we nu met succes in bij het samenstellen van een perfect en relevant assortiment. Door onze veelzijdigheid zijn we onderscheidend en kunnen we razendsnel inspelen op de veranderende wensen van onze klanten. We hebben ook meer geïnvesteerd in productfotografie en in een nieuwe Creative studio, waardoor de productpresentaties nog beter zijn geworden. Hierdoor kunnen wij onze klanten een optimale winkelervaring bieden die altijd verrassend en inspirerend is. Het resultaat is dat we meer klantbezoeken krijgen van zowel bestaande als nieuwe klanten.
Wehkamp is van oudsher erg sterk op het gebied van mode voor het hele gezin, maar sinds twee jaar zetten we ook met succes in op nieuwe productcategorieën zoals wonen, beauty en onze eigen merken Anytime, wehkamp home, whkmp’s own en GREAT LOOKS. Ook zien we dat onze exclusieve samenwerkingen met onder andere HEMA en Miljuschka bijzonder goed aanslaan bij onze klanten. In alle productcategorieën hebben we in het afgelopen jaar een groei laten zien die bijdraagt aan een hogere omzet en bedrijfsresultaat.
Doordat we sterk gepositioneerd zijn, hebben we goed kunnen inspelen op de sterke verschuiving naar online winkelen als gevolg van de situatie rondom COVID-19. We hebben ons daarnaast onderscheiden door onze klanten zeer betrouwbare en snelle bezorgopties te blijven bieden. Dit is gelukt dankzij ons geavanceerde en bijna volledig geautomatiseerde distributiecentrum, waardoor we gedurende het hele jaar alle pieken goed konden opvangen. Zo kregen klanten die op 23 december hun bestelling deden, die nog voor kerst binnen.”
COVID-19
Het is duidelijk dat COVID-19 een aanzienlijke impact heeft gehad op Nederlandse retailers, waaronder enkele partners van Wehkamp. In de afgelopen periode heeft Wehkamp een aantal retailpartners ondersteund, door onder andere voorraden over te nemen en te verkopen en door de producten van deze partners een prominente plek op de website van Wehkamp te geven. Op die manier konden Wehkamp en haar partners hun gezamenlijke klanten, die door de pandemie vaker online winkelden, optimaal blijven bedienen. Daarnaast heeft Wehkamp, waar dat kon, haar partners ondersteund door tijdelijk minder commissie te rekenen.
Versterken organisatie
Wehkamp heeft, naast het verder uitrollen van haar strategie, ook stappen gezet met het versterken en vereenvoudigen van haar organisatie. Dit heeft onder andere geleid tot het centraliseren van alle logistieke activiteiten in het distributiecentrum in Zwolle. Daar is ook de nieuwe en volledig uitgeruste fotostudio van Wehkamp gevestigd. Deze initiatieven zijn erop gericht om Wehkamp nog wendbaarder en efficiënter te maken, zodat het bedrijf haar klanten nog beter kan bedienen en optimaal kan blijven profiteren van groeikansen in een steeds sneller veranderende online markt.
In de zomer van 2021 presenteert Wehkamp haar definitieve jaarresultaten 20/21.