RFS Holland Holding realiseert 9% omzetstijging in de eerste helft van het boekjaar 2012/13
RFS Holland Holding realiseert 9% omzetstijging in de eerste helft van het boekjaar 2012/13
- Online retailomzet: + 11%; 19% toename aantal verkochte producten
- Kassaomzet: +15%
- Operationeel resultaat (EBITDA) + 10%; nettowinst + 16%
ZWOLLE, 2 november 2012 – Online retailgroep RFS Holland Holding BV (RFS) realiseerde in de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar (1 april 2012 – 31 maart 2013) een omzet van € 291 miljoen (eerste helft boekjaar 2011/2012: € 267miljoen). Daarbij nam de omzet in online-productverkopen met 11% toe. De verkoop via mobiel (smartphone en tablet) is inmiddels goed voor 16% van de totale online-omzet. Het operationele resultaat (EBITDA) lag met € 31 miljoen 10% hoger ten opzichte van het boekjaar daarvoor. De nettowinst steeg met 16% naar € 18,9 miljoen. RFS verwacht het tweede halfjaar een omzetgroei in lijn met het eerste halfjaar.
Gedifferentieerd beeld bestedingen per segment in lijn met de markt
RFS zag het totaal aantal online verkochte producten toenemen met ruim 19 % (marktgroei eerste helft 2012 15%). Eind september stond RFS opnieuw boven aan de top 100 van de grootste Nederlandse webwinkels.
Marktleider in online winkelen, wehkamp.nl, realiseerde met haar vijf zogeheten belevingswerelden een duidelijke groei. De afgelopen maanden heeft wehkamp.nl haar leidende positie verder versterkt door nieuwe strategische samenwerkingen aan te gaan met modelabels Mango, Sacha, Didi, Steps, Superstar en WE-Fashion. Alle strategische partners waaronder ook C&A, Etam Groep, Beter Bed en Scapino deden goede zaken in online verkopen.
De omzet van Create2fit, dat acht gespecialiseerde internetwinkels exploiteert, bleef licht achter. Dit was met name het gevolg van de afnemende vraag naar televisies in lijn met het overal marktbeeld bij plasmadiscounter.nl.
Fonq.nl, met meer dan honderdtwintig eigen niche-webwinkels op het gebied van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness realiseerde een aanzienlijke groei door verhoogde marketinginspanningen en uitbreiding van verkoopkanalen in het buitenland.
Bij financieel dienstverlener Lacent liep de omzet fractioneel terug.
Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding (RFS): “We liggen goed op koers. We hebben de positie van wehkamp.nl als dé A-locatie op het web verder versterkt door het scherp neerzetten van onze merken, goede service en met de toevoeging van een aantal aansprekende merken zoals Mango, Sacha, WE, Piet Boon, Manfield en G-Star. De gemakspropositie die wij bieden, 24/7 shoppen wanneer de consument dat wil én met alles wat de consument zoekt op één plek is een belangrijke motor achter de groei.”