Verlanglijstjesonderzoek: Twee derde van de Nederlanders maakt geen verlanglijstje voor Sinterklaas
Verlanglijstjesonderzoek: Twee derde van de Nederlanders maakt geen verlanglijstje voor Sinterklaas
Ongewenste cadeaus
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse man het minst zit te wachten op beauty- en gezondheidsproducten (30%), gevolgd door tuinmeubelen of –accessoires (26%). De Nederlandse vrouw wordt het minst blij gemaakt met klusgereedschap (46%) of (video)spellen (23%). Opvallend is, dat wanneer men de ongewenste cadeaus toch krijgt, maar liefst 2 op de 5 Nederlanders het cadeau weggeeft of verkoopt. Het cadeau weggooien daarentegen, zou bijna geen enkele Nederlander doen. Slechts 1% van de Nederlanders geeft aan een ongewenst cadeau weg te zullen gooien.
Sintwensen
Het onderzoek laat duidelijke verschillen zien tussen de sinterklaaswensen van mannen en vrouwen. Beiden hebben een boek of magazine op hun verlanglijstje staan. Op het verlanglijstje van de Nederlandse man staan ook dvd’s (26%) en elektronica (25%). De meeste vrouwen vragen beauty- en gezondheidsproducten (40%) en decoratie voor in huis (31%). Veel gevraagde cadeaus van jongeren (12-20 jaar) zijn modeaccessoires (33%) en elektronica (23%). Twintigers en dertigers vragen vaak dvd’s (23%), en bij de Nederlandse consument boven de 40 staan hobby-artikelen hoog op het verlanglijstje (21%).
Nederlander voelt weinig gêne bij samenstellen van verlanglijstje
80% van de Nederlanders zegt dat hij alles durft te vragen wat zijn hartje begeert. De 20% die belemmeringen voelt bij het samenstellen van zijn verlanglijstje, heeft moeite met het vragen van (te) dure cadeaus: reisjes of elektronica zoals een tablet, laptop of tv (70%). De gemiddelde waarde van de cadeaus op de verlanglijst ligt bij bijna 60% van de Nederlanders onder de 25 euro. 10% van de Nederlanders die niet alles op zijn of haar lijst durft te zetten, geeft aan dat het hierbij gaat om seksueel gerelateerde cadeaus (onder meer erotische films en speeltjes).
Het hele jaar voorbereiden op Sinterklaas
38% van de Nederlanders houdt gedurende het hele jaar een verlanglijstje bij. Dit doen zij online en offline. Zodra hen iets te binnen schiet wordt de verlanglijst bijgewerkt, zodat er met Sinterklaas een goede verlanglijst klaar ligt. “Consumenten worden het hele jaar door blootgesteld aan mogelijke cadeaus. Wanneer het eindelijk zo ver is, zijn de cadeau-ideeën weer weggezakt en blijkt het samenstellen van het verlanglijstje lastig te zijn. Hier speelt wehkamp.nl op in door consumenten de mogelijkheid te bieden het gehele jaar online hun lijstje met wensen bij te houden�?, verklaart Dirk van den Bogaart, Corporate Reputatiemanager en Woordvoerder van wehkamp.nl.
*Het onderzoek is uitgevoerd door Direct Research in opdracht van wehkamp.nl