Bijna 90% Nederlandse vrouwen gek op uitverkoop ondanks vreselijke graaibakken
Bijna 90% Nederlandse vrouwen gek op uitverkoop ondanks vreselijke graaibakken
Vrouwen willen ‘meer voor minder’
ZWOLLE, maandag 9 juli 2012 – Maar liefst 88% van de Nederlandse vrouwelijke consumenten zegt regelmatig tot altijd kleding in de uitverkoop te kopen. 66% van de vrouwen wacht zelfs met het doen van een aankoop, omdat zij weet dat de uitverkoop van start gaat. Nederlandse vrouwen zijn dus echte uitverkoop-fans. Dit blijkt uit onderzoek onder 773 vrouwen, uitgevoerd door wehkamp.nl. 80% geeft aan geld te besparen door te winkelen in de uitverkoop, terwijl er tegelijkertijd meer kleding wordt gekocht tijdens de uitverkoop ten opzichte van winkelen in een normale periode. Deze toename wordt met name veroorzaakt door een stijging van het aantal impulsaankopen (63%). De Nederlandse vrouw is dol op meer kleding, maar wel voor minder geld.
Onoverzichtelijke graaibakken grootste ergernis uitverkoop
Hoewel vrouwen het leuk vinden om veel kleding te shoppen voor een lage prijs, ervaren zij een uitverkoop toch niet altijd als prettig. De grootste ergernissen tijdens de uitverkoop zijn de onoverzichtelijke graaibakken (65%), gevolgd door rommel in de winkels (51%). Na een lange zoektocht tot de conclusie komen dat je maat er niet meer is, vinden Nederlandse vrouwen ook erg vervelend (43%).
Vrouwen kopen het liefst alleen voor zichzelf
Als er wordt geshopt in de uitverkoop betreft dat voornamelijk kleding en schoenen. Meer dan de helft van de vrouwen (58%) geeft aan dat zij in de uitverkoop het liefst kleding voor zichzelf koopt. 29% van de vrouwen koopt het liefst kleding voor haar kinderen. Mannen komen er tijdens de uitverkoop karig vanaf. Slechts 1% van de vrouwen zegt in de uitverkoop kleding te kopen voor haar man. Volgens 80% van de uitverkoop-fans wordt geld bespaard door te shoppen tijdens een uitverkoopperiode, terwijl er dan over het algemeen meer items worden gekocht in vergelijking met een normale periode. De uitverkoop leidt namelijk bij een groot deel van de vrouwen (63%) tot het doen van impulsaankopen.
Online uitverkoop populair
Het online kopen van kleding en schoenen wordt steeds populairder, bevestigt ook dit onderzoek. 80% van de Nederlandse vrouwen geeft aan online kleding te kopen of te overwegen een online aankoop te doen. Ook de uitverkoop-fans zijn veel online aan het shoppen. 60% geeft aan regelmatig tot vaak online te winkelen in de uitverkoop. “We zien dat steeds meer consumenten het gemak van online winkelen willen ervaren en drukke, onoverzichtelijke winkels in de uitverkoop willen mijden�?, aldus Patrick van Huet, marktonderzoeker bij wehkamp.nl. De resultaten van het onderzoek van de grootste online-retailer van Nederland laten zien dat meer dan de helft van de vrouwen het fijn vindt dat ze thuis in alle rust de tijd kan nemen om de uitverkoopcollectie te bekijken. “Ook het feit dat je online direct kunt zien of je maat nog in de uitverkoop beschikbaar is, wordt voor veel vrouwen als een belangrijke drijfveer gezien om online te gaan winkelen�?, verklaart Patrick van Huet.
Over wehkamp.nl
wehkamp.nl, één van de onderliggende merken van RFS Holland Holding B.V., is met 1,7 miljoen vaste klanten, ruim 117 miljoen bezoekers per jaar en ruim 7 miljoen zendingen per jaar marktleider in online winkelen en is het grootste online-warenhuis van Nederland. Het assortiment bestaat uit ruim 160.000 artikelen verdeeld over Mode, – Huis, Tuin & Do It Yourself, – Elektronica, Entertainment & Huishoudapparatuur, – Sport & Vrije Tijd en Beauty & Wellness. De merkwaarden van wehkamp.nl -actueel, verrassend, eigenzinnig en betrokken- zijn leidend bij de keuzes die gemaakt worden in het assortiment, de services, de prijsstelling en de communicatie en komen in alle onderdelen van de winkelformule terug. RFS Holland Holding B.V. (RFS), de houdstermaatschappij van wehkamp.nl, Create2fit, Fonq.nl en Lacent B.V., realiseerde met een omzet van 548 miljoen euro in het boekjaar 2011/2012, het beste resultaat in de geschiedenis van de onderneming.